Siste innspurt før eksamen

Da er du ved veis ende og eksamen står for tur. Vi har samlet alle tips og triks vi kan komme på i denne aller siste leksjonen.

For hele kurset: Barne- og ungdomsarbeider

Hvor mange spørsmål greier du på 3 minutter? Du kan ta denne så mange ganger du vil. Scorer du bra kan du ta ledelsen på Lederborad;-)

Her er noen gode tips til eksamen du kan laste ned:

[embeddoc url=”https://assistentproven.no/wp-content/uploads/2019/04/Eksamensskriving.pptx” viewer=”microsoft”]

Tips til eksamen samlet:

Dette er et forslag til hvordan du kan skrive på eksamen. Ofte kan du legge inn et lite avsnitt om hvordan du vil fylle din rolle som barne- og ungdomsarbeider:
” Som barne- og ungdomsarbeider er det viktig for meg å kunne se verden gjennom barnas og ungdommens øyne. Jeg må kunne sette mitt eget perspektiv til side å leve meg inn i hvordan verden oppleves for barna. Jeg må være nysgjerrig, lyttende og anerkjennende. Som barne- og ungdomsarbeider er jeg også leken og fantasifull. I tillegg er det viktig for meg å være en trygg voksenperson med tydelig og forståelige grenser.”
Et slikt avsnitt kan du alltid skrive på eksamen. Derfor er det lurt å ha det klart.  Kan du skrive et avsnitt hvor du skriver litt om hva som er viktig for deg? Start med: ” Som barne- og ungdomsarbeider er det viktig for meg å…

Hvis du får en eksamensoppgave hvor du skal møblere et rom, eller utvikle et uteområde er det viktig at du husker å skrive om universell utforming.

Barns medvirkning er noe du kan skrive om på enhver eksamen. Er du lur kan du allerede gjøre klar noen setninger som du kan ta med deg på eksamen.  Da kan du sitere FNs barnekonvensjon. Hvis du skriver om barnehage kan du også sitere fra Rammeplanen.
Du kan begynne denne lille teksten slik: Det er alltid viktig å la barna medvirke i barnehagen/SFO/Fritidskluben fordi…

Bruk en teoretiker eller en modell på eksamen. Da viser du at du har faglig tyngde og oversikt.

Tips til eksamen:
Finn rammeplansitat til eksamensoppgaver som omhandler følgende temaer:
a) sosial kompetanse
b) bruk av nærmiljøet
c) medbestemmelse
d) lek
e) fysisk aktivitet
f) språk

Hvis du på eksamen skal planlegge en mat-aktivitet på en ungdomsklubb, er det viktig at ungdommen får være med på planlegging. Medvirkning er alltid viktig når vi skriver eksamensoppgave om ungdom!

Husk alltid å skrive på eksamen at du skal ta med førstehjelpskrin hvis du skal planlegge en turdag.

I noen eksamensoppgaver er det spørsmål om hvordan vi kan ta imot flerspråklige barn i barnehage og SFO. Her er noen punkter:
– Foresatte kan få tolk med seg i oppstartsamtalen
– Oversett rutiner for oppstart og tilvenning
– La foresatte få bilder eller en oversatt liste av utstyr og klær som barna trenger i barnehagen/SFO
– Foresatte kan lage en liste over hverdagsord på morsmålet, hvis barnet ikke forstår norsk.
– Oversett rutiner for oppstart og tilvenning
– La foresatte få bilder eller en oversatt liste av utstyr og klær som barna trenger i barnehagen/SFO
– Foresatte kan lage en liste over hverdagsord på morsmålet, hvis barnet ikke forstår norsk.

Begrepet anerkjennelse kan det være lurt å bruke på eksamen. Da må du huske å definere begrepet. Det betyr at du forklarer hva begrepet betyr. Slik får du vist sensor at du har god forståelse for hva dette begrepet betyr.

Maslows behovspyramide kan du ofte få bruk på eksamen. For å vise at du har faglig tyngde og god oversikt kan det være lurt å bruke en teori eller modell. Behovspyramiden kan brukes på mange ulike temaer. For eksempel omsorg, trygghet, anerkjennelse, tilvenning.
Hvis du bruker denne modellen husk på at du både tegner den opp og forklarer den

Når du bruker et fagbegrep skal du definere ordet. Du skal altså forklare hva det betyr. Slik får du vist sensor at du kan begrepet.

Skal du løse en oppgave som tar utgangspunkt i en fritidsklubb er det veldig viktig at du skriver om bruker medvirkning. Du kan da knytte dette til FNs barnekanvensjon artikkel 12.: Å si sin mening og bli hørt. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det og barnets meninger skal tillegges vekt.

http://www.ungdata.no/Nyheter/Stress-press-og-psykiske-plager-blant-unge

Henvis til innholdet i linken over på eksamen, så får du vist at du er oppdatert på ungdomstiden.

Bruk en modell eller teori på eksamen. Da får du vist at du har dybdekunnskap: For eksempel Maslows behovspyramide, Erikssons utviklingsteori eller Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell

Hvis du får om konfliktløsning på eksamen er det viktig alltid å skrive om sosialkompetanse. For å løse konflikter godt må barna ha god sosial kompetanse. Særlig viktig er empati og rolletaking. Vi må også være gode på selvkontroll og selvhevdelse for å finne gode løsninger.

Får du om mobbing på SFO på eksamen, henviser du til følgende regelverk:
Opplæringsloven § 9 A-3.Nulltoleranse og systematisk arbeid
– “Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering.”
– “Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.”
Får du ommobbing i barnehagen på eksamen henviser du til Rammeplan for barnehagen, og legger inn et sitat derfra.


Skroll til toppen