Ulike typer lek*

[responsivevoice voice=”Norwegian Female” buttontext=” “] Det fins mange ulike former for lek. Vi skal se på noen av de vanligste lekene i barnehagen.

[/responsivevoice] [responsivevoice voice=”Norwegian Female” buttontext=” “] Rollelek.

I rolleleken tar barnet en annens rolle, barnet later som man er en annen. Leken spinner rundt det å gi barn og/eller dukker, kosedyr og figurer ulike roller i et spill.

Temaet for leken henter barna fra ulike opplevelser, ofte knyttet til hverdagslivet. Rolleleken bidrar til identitetsutviklingen. I lekens trygge rammer kan barnet utforske ulike roller og sider ved seg selv.

[/responsivevoice] [responsivevoice voice=”Norwegian Female” buttontext=” “] Konstruksjonslek.

I konstruksjonsleken bygger og konstruerer barna noe ved hjelp av klosser, lego, puter eller andre materialer.
Konstruksjonsleken blir ofte en del av rolleleken fordi barna trenger et hus, en bil eller lignende. I konstruksjonsleken lærer barna å samarbeide, ta initiativ og utforske fysiske lover

[/responsivevoice] [responsivevoice voice=”Norwegian Female” buttontext=” “] Herjelek.

Herjelek er lek med høyt aktivitetsnivå og er veldig fysisk. Det er leker som kan inneholde løping, hopping og kan også være litt brutal. Små barn er veldig glad i denne formen for lek. Et eksempel på herjelek kan være å leke ”nå kommer jeg og tar deg”. Når barna blir større er leker som ”sisten”,” boksen går” og “lekeslossing” populære leker.
Gjennom leken lærer barna å tolke følelsesmessige signaler. De må vite når leken går for langt.[/responsivevoice]

[vc_row css=”.vc_custom_1510173754141{border-radius: 2px !important;}”][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1510338780089{margin-top: 0px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 2px !important;border-right-width: 2px !important;border-bottom-width: 2px !important;border-left-width: 2px !important;padding-top: 0px !important;padding-right: 10px !important;padding-bottom: 20px !important;padding-left: 10px !important;border-left-color: #00b3bd !important;border-left-style: double !important;border-right-color: #00b3bd !important;border-right-style: double !important;border-top-color: #00b3bd !important;border-top-style: double !important;border-bottom-color: #00b3bd !important;border-bottom-style: double !important;border-radius: 5px !important;}”]


Voksenrollen i lek:

[responsivevoice voice=”Norwegian Female” buttontext=” “] Vi voksne skal være tilgjengelige. Vi skal være fysisk tilstede men også mentalt, slik at vi kan passe på at leken er god for alle som deltar.[/responsivevoice]

[responsivevoice voice=”Norwegian Female” buttontext=” “] Vi voksne skal gi støtte i leken. Vi skal tilrettelegge for gode lekemiljøer både inne og ute. Vi må også hjelpe de barna som strever med å delta i leken.[/responsivevoice]

[responsivevoice voice=”Norwegian Female” buttontext=” “] Vi skal være inspirerende og lekende voksne. Av og til stopper leken opp og vi kan hjelpe og inspirere den i gang igjen. Noen barn elsker at vi av og til viser våre lekne sider og kaster oss ut i leken med dem. Det kan være lurt å prøve hjelpe med å holde leken i gang før den stopper helt opp.
[/responsivevoice]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Skroll til toppen