Kognitiv utvikling

Kognitiv utvikling blir kalt tankenes utvikling eller den intellektuelle utviklingen.

Den kognitive utviklingen er:
– Evnen til å tenke og oppfatte
– Evnen til å forstå og bearbeide inntrykk og erfaringer
– Evnen til å løse problemer

Kognitiv utvikling handler om menneskets tenkning og evnen til å løse problemer. Erfaring, kunnskap og inntrykk skaper strukturer i hjernen som gir barn forståelsesrammer. Det vil si at de erfaringene barnet har hatt før er med på å påvirke hvordan barnet opplever verden. Disse grunnstrukturene etableres tidlig i barneårene. Derfor er de første årene så viktige for hvordan vi senere tolker våre erfaringer. Utviklingen av tanken henger nøye sammen med utviklingen av språk. Det er fordi barnet tenker med ord.

Skal barnet ha en god kognitiv utvikling er det viktig at de er sammen med andre barn. Eldre barn og voksne er også viktig for stimuleringen. Vi i barnehagen kan tilrettelegge for utvikling ved å gi dem trygghet og rutiner og legge til rette for intellektuelt stimulerende leker. Alt fra spill, klosser og kortstokker kan være med på å stimulere til utvikling.

For barn som har opplevd vonde ting, er hjernen ofte ikke fult utviklet. For å forstå utagerende barn-og ungdom kan det være nyttig å se denne videoen:

Skroll til toppen