Piaget

Jean Piaget som levde fra 1896 til 1980 utviklet en av teoriene om hvordan den kognitive utvikling foregår. Han delt den kognitive utviklingen opp i ulike stadier. Piaget mente at alle barn går igjennom disse stadiene Han mente også at arv og miljø påvirker hvert enkelt barn slik at de kommer gjennom stadiene på sin måte.


Tips til eksamen:
Bruk en teoretiker eller en modell på eksamen. Da viser du at du har faglig tyngde og oversikt.

Den sensomotorisk faseBarn mellom null og to år hører inn under det Piaget kaller sensomotoriskperiode. Senso står for sensorisk og det betyr å oppleve gjennom sansene mens motorisk betyr gjennom bevegelser. Barnet erfarer og lærer altså gjennom sanser og bevegelser.

I første stadiet utvikler barnet evnen til å forstå årsak – virkning. Når barnet er mellom ett og ett og et halvt år, begynner det å interessere seg for hvordan gjenstander påvirker hverandre. Det er nå puttekassen er en spennende utfordring for barnet både tankemessig og fysisk-motorisk.

I denne fasen utvikle barnet forståelse for noe Piaget kalte for tingenes objektkonstans. Det vil si at barnet forstår at selv om ting forsvinner ut av synet, så er det ikke borte for alltid. Barnet slutter derfor å bli lei seg når vi går ut av rommet.

Fra 1,5 til 2 års alderen utvikler barnet forestillingsevnen sin. Barnet kan da danne indre bilder av objekter, opplevelser og mennesker som ikke er tilstede.

Det pre-operasjonelle stadiet

Fra to til seksårs alder kaller Piaget det pre-operasjonelle stadiet. Med Operasjoner mener Piaget høyere mentale prosesser. Denne fasen er altså det som kommer før(pre) de høyere mentale prosessene.

Det pre- konseptuelle trinn (2-4 år)
I dette trinnet utvikler barnet særlig språket. Det er også en tid hvor barnet kan late som en ting er mer enn det er. Lekebiler kan kjøre og dukker kan snakke. Barnet preges av magisk tenkning og har en livlig fantasi.

Det intiuitive trinn (4-6 år)
Dette trinnet kjennetegnes ved at barnet kan løse kognitive problemer, men uten helt at de klarer å forklare hvordan de løste problemet. Barnet lærer seg å bruke intuisjon.

Det konkret operasjonelle stadiet (6-12)

Når baret er mellom 6 og 12 år går det gjennom det konkret- operasjonelles stadiet. Barnet vil gjøre et stort sprang i den kognitiv utvikling rundt seksårs alderen. De vil lære å kategorisere forskjellige objekter og tenke ulike kategorier. Det vil si at de for eksempel klarer å samle alle brune plastikkdyr i en haug hvis de blir bedt om det.  De forstår også at dyr er en samlekategori for løver, esler, katt og hund.

Det formal operasjonelle stadiet (12-15 år)

Barnet lærer nå å tenke abstrakt. Det klarer å forestille seg ting som ikke har skjedd, men som kanskje kommer til å skje. Dette er også en alder hvor barnet blir svært bevisst seg selv, og de føler ofte at alle legger merke til alt de sier og gjør.

Pigaet har fått kritikk fordi han undervurderte barns tidlige kognitive utvikling. Han har likevel hatt stor betydning for hvordan vi forstår barns kognitive utvikling, og hvordan vi pedagogisk tilrettelegger for barn.

Skroll til toppen