Sosialisering

Sosialisering er den prosessen der barn- og ungdom lærer samfunnets sosiale normer og verdier. Dette skjer gjennom samhandling med andre mennesker. Sosialisering er påvirkningen fra mennesker som omgir barnet i familie og nærmiljøet, men også det barnet ser, hører og leser..
Barnet lærer i sosialiseringen hvordan menneskene fungerer i samfunnet. Barnet lærer de regler og verdier som de voksne forventer at det skal følge.
Sosialiseringen skjer gjennom hele livet, og vi forandrer oss etter hvert som vi påvirkes av andre mennesker og medier og når vi lærer nye ting.
Det finnes to typer sosialiserin: primærsosialisering og sekundærsosialisering.

Primærsosialisering, det er den sosialiseringen som foregår i familien.
Sekundærsosialisering er den sosialiseringen som foregår andre steder enn i hjemmet. Eksempel på dette er det som foregår på skolen, på fotballtrening og på fritidsklubben. Medier er også en viktig sosialiseringsarena for barn og ungdom.
Når barnet er liten er sosialiseringen som skjer i hjemmet det viktigste. Når barnet blir tenåring blir venner og medier viktigere og mye av sosialiseringen skjer her.

Samhandling med de yngste barna

De yngste barna i barnehagen trenger ekstra oppmerksomhet og innlevelse fra oss. De første årene er avgjørende for hvordan barnet senere forstår og oppfatter verden. De danner grunnlaget for hvordan barnet senere vil lære og utvikle seg.

Særlig viktig er de båndene barnet knytter til sine nære omsorgs-personer. Det er viktig at disse relasjonene er preget av trygg tilknytning. Hvordan kan du vite at det er en trygg tilknytning mellom deg og barnet?
Det er to ting som kjennetegner en trygg tilknytning. Det første er at barnet søker trøst hos deg når det er lei seg. Det andre er et at det lar seg trøste og blir rolig hos deg.

For å gi de yngste barna trygghet er det viktig at vi gjør barnehagehverdagen forutsigbar. Det vil si at vi har gode rutiner og at de møter den samme dagsrytmene hver dag. Det er også viktig at vi som voksne er forutsigbare. Det betyr at vi er tydelige, og at vi oppfører oss på en kjent og trygg måte.

Det er også viktig at vi anerkjenner barnets følelser og reaksjoner. Det vil si at vi lar barna være i følelsene sine, om de er triste eller sinte. Vi avleder dem ikke ved å peke på andre ting. Men er med dem, støtter dem og hjelper dem å sette ord på følelsene sine.

Av og til har de små barna behov for ”å lades”. Barnehagen er full av lyder, mennesker og aktivitet. Inntrykkene kan bli store og mange for de minste. Derfor er det viktig at de kan krype opp i fangene våre, der skjermes de og får varme og nærhet. De lader seg opp til ny aktivitet, og utforskning av verden

Ved å gi dem trygghet, forutsigbarhet og anerkjennelse får barna en trygg tilknytning. Dette vil gi dem de beste muligheter for å vokse og utvikle seg i barnehagen og resten av livet.

Skroll til toppen