Rammeplan

Rammeplanen er barnehagens styringsverktøy. Dette er den overordnende planen som alle barnehager i Norge blir styrt etter. Det er den som bestemmer hvordan vi skal planlegge året, månedene og dagene i barnehagen.

Derfor er det viktig at du gjør deg godt kjent med rammeplanen. Der står det hvilke fagområder vi skal jobbe med i barnehagen.  Under ser du en oversikt over fagområdene:

Kommunikasjon, språk og tekst
Eksempler på dette kan være at vi leser for barna og bruker rim og sanger i barnehagen

Kropp, bevegelse, mat og helse
Eksempler på dette kan være hinderløyper, bevegelsessanger og lage mat med barna

Kunst, kultur og kreativitet
Eksempler på dette kan være å lage utstillinger og skuespill

Natur, miljø og teknologi
Eksempler på dette kan være å studere smådyr og kildesortere søppel

Antall, rom og form
Eksempler på dette kan være å telle steiner og spille terningspill

Etikk, religion og filosofi
Eksempler på dette kan være å feire ulike høytider i barnehagen og ha samtaler med barna om rett og galt.

Nærmiljø og samfunn
Eksempler på dette er å gå turer i nærmiljøet og lære om ulike yrker

I august 2017 fikk vi en ny rammeplan. Den er kortere og mer konkret enn den gamle. Arbeidet med denne planen har foregått over flere år og over 100 fagpersoner har bidratt med innspill.

Rammeplanen bygger på den norske barnehagetradisjonen der leken har en sentral plass. Det er via leken at barna lærer og gjennom leken de utvikler seg.

I den nye rammeplanen er det lagt vekt på at vi som jobber i barnehagen skal forebygge og stoppe utestenging og mobbing.  Barnehagen er et viktig sted for inkludering, mangfold og vennskap. Det vektlegges også at barnehagen er et viktig sted for språkutvikling.

I den nye rammeplanen legges det føringer på hvordan barnehagen i samarbeid med foreldrene skal hjelpe barna til å få en god start i barnehagen. Det er også vektlagt at de eldste barna får en god overgang fra barnehagen til skolen.

Det er mye vakkert å lese i den nye rammeplanen. Under delkapittelet Barn og barndom står det:

”Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner. ”

Alle som jobber i barnehagen skal bidra til at barna hver dag til en hver tid skal oppleve dette. Barnet skal oppleve den gode følelsen av å høre til og være et betydningsfullt menneske. I tillegg skal barnet bli anerkjent og respektert som det unike lille mennesket det er. Når vi skaper barnehager med disse verdiene i bunn, legger vi grunnlaget for en god barndom. Med disse verdiene får barna også den varmen og tryggheten som skal til for at de skal vokse og blomstre.

Tips til eksamen:
Finn rammeplansitat til eksamensoppgaver som omhandler følgende temaer:
a) sosial kompetanse
b) bruk av nærmiljøet
c) medbestemmelse
d) lek
e) fysisk aktivitet
f) språk

Skroll til toppen