SFO og opplæringsloven:

SFO er et tilbud før og etter skoletid og i noen av skolens ferier. Skolefritidsordning er et omsorgs- og fritidstilbud for småskolebarn i eller i nærheten av skolens lokaler.

Tilbudet gjelder for elever fra 1. til 4. trinn.  De elevene som har særskilte behov har tilbud helt frem til 7. Klasse.

Macintosh HD:Users:annebrittslthun:Pictures:iPhoto Library:Originals:2013:30. mars 2013:DSC_1936.JPG

1. Overordnede mål

SFO skal styrke barnas sosiale utvikling og uformelle læring, og bidra til fysisk utfoldelse og gode matvaner. SFO skal være tilgjengelig for alle barn, fremme deltakelse og medvirkning og oppleves som inkluderende for alle.

2. Dagsrytme

Ofte er åpningstid for SFO  mellom klokka 07:30 – 16:30., men det varierer fra skole til skole. Eksempel på dagsrytme:

Innsjekk før skolen:
– Klokka 07:30- skolen starter:
– Frilek
– Noen barn spiser frokost

Innsjekk på SFO etter skoletid:
– Frilek
– Noen barn går på leksehjelp
– Måltid
– Frilek ute og inne
– Aktivitetstilbud-  voksenstyrte aktiviteter eventuelt i samarbeid med lokale organisasjoner: Eks: tegning, svømming, dans, sjakk
Klokka  16:30 SFO slutt

3. Viktige arbeidsoppgaver for BUA i en SFO

  • Støtte barn i å utvikle de 4 utviklingsområdene (kognitiv utvikling, språklig utvikling, sosio- emosjonell utvikling og motorisk utvikling).
  • Planlegge og lede ulike aktiviteter som dans, fotball og  tegning.
  • Bidra til inkludering og tilrettelegging av aktiviteter for barn som ikke finner seg til helt til rette i barnegruppa.
  • Samarbeide med skolen
  • Bruke mulighetene i nærmiljøet og lokale organisasjoner eks. Sjakklubb og svømmehall.

4. Aktiviteter på SFO

Aktivitetstilbudet i SFO skal planlegges sånn at det gis mulighet for barns og foreldres medvirkning. Barn har rett til medvirkning i saker som angår deres skolemiljø (jf. opplæringsloven kapittel 9a). Aktivitetstilbudet ved SFO skal også tilrettelegges ut fra barns alder og funksjonsnivå. SFO bør tilstrebe en balanse mellom organiserte, voksenstyrte aktiviteter og fri lek. SFO skal i større grad enn skolen være en arena der barn kan leke uforstyrret.

Når det arrangerers aktiviteter på SFO, er det ofte innenfor disse feltene:
Friluftsliv og nærmiljø
Fysisk aktivitet
Lek og sosial læring
Kunst, kultur og kreativitet
Mat og helse
Lekser

5. Lover og regler

Opplæringsloven kapittel 9a, «Elevane sitt skolemiljø», omhandler både det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet til elevene. Kravene til skolemiljøet gjelder også for skolefritidsordningen.

§9a – 1 «Alle elever i grunnskoler og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.»

Videre spesifiserer opplæringsloven krav til det psykososiale arbeidsmiljøet, systematisk arbeid for å fremme helsen, miljøet og sikkerheten til elevene (internkontroll), elevdeltakelse i skolemiljøarbeidet samt informasjonsplikt og uttalerett i saker som har vesentlig betydning for skolemiljøet.

Om skolefritidsordningen står det følgende i opplæringsloven, § 13-7.Skolefritidsordninga:

Skolefritidsordninga skal leggje til rette for leik, kultur- og fritidsaktivitetar med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna. Skolefritidsordninga skal gi barna omsorg og tilsyn. Funksjonshemma barn skal givast gode utviklingsvilkår. Areala, både ute og inne, skal vere eigna for formålet.

Her kan du lese mer hvis du ønsker:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Læreplanen:

Læreplanen er lærerens viktigste verktøy. Her står alt elevene skal lære på de ulike klassetrinnene. Den læreplanen som skolen underviser etter i dag heter Kunnskapsløftet.

Først i Kunnskapløftet kommer den generelle delen av læreplanen. Det som står her skal være retningsgivende for all undervisning i skolen.
Du trenger ikke å lese hele denne, men det er greit å vite litt om den.
Den generelle delen av læreplanen er delt i 7 kapitler og inneholder disse temaene:

Det meningssøkende mennesket
Kapittelet legg vekt på humanisme, likeverd og respekt. Alle mennesker er like mye verdt.

Det skapende mennesket
Dette kapittelet tar for seg nysgjerrighet og kreativitet. Kapittelet vektlegger også viktigheten av kulturarven.

Det arbeidende mennesket
Dette kapittelet tar for seg arbeidsvaner og hvordan vi lærer. Her står det også litt om lærerrollen, foreldresamarbeid og læring som lagarbeid.
 

Det allmenndannede mennesket
God allmenndanning vil si:
Å ha kunnskap om samfunn og natur.
Å være moden og dyktig for å møte livet praktisk, sosialt og personlig.
Ha egenskaper og verdier som gjør livet rikt og spennende.
 

Det samarbeidende mennesket
Mennesket blir formet av sine omgivelser samtidig som det er med på å forme omgivelsene. Det er derfor viktig at elevene tar del i et bredt spekter av aktiviteter og alle tar ansvar for felleskapet.

Skroll til toppen