Ulike former for lek

Hva er egentlig lek?

Lek kan defineres som en lystbetont aktivitet som oppstår av seg selv. Den er et utrykk for en egen indre drift, noe barna er skapt til å gjøre. Når barna leker, får de et avslappet utrykk i ansiktet. De beveger seg inn i en annen verden

Behovet og ønsket om å leke har eksistert i alle tider. Arkeologiske funn fra oldtiden inneholder også leketøy. Leken er universell og går på tvers av språklige og kulturelle grenser. Den binder oss sammen. Da vi var små lekte vi alle noen av de samme lekene. Det kan være fint å huske på iblant når verden synes for konfliktfull.

Det fins mange ulike former for lek. Her er noen av de vanligste:

Rollelek
I rolleleken tar barnet en annens rolle, barnet later som man er en annen. Leken blir laget ut av barnets egne fantasi, ved hjelp av andre barn, dukker og kosedyr.

Temaet for leken henter barna fra ulike opplevelser, ofte knyttet til hverdagslivet. Rolleleken bidrar til identitetsutviklingen. I lekens trygge rammer kan barnet utforske ulike roller og sider ved seg selv.

Konstruksjonslek
I konstruksjonsleken bygger og konstruerer barna noe ved hjelp av klosser, Lego, puter eller andre materialer.
Konstruksjonsleken blir ofte en del av rolleleken fordi barna trenger et hus, en bil eller lignende. I konstruksjonsleken lærer barna å samarbeide, ta initiativ og utforske fysikk.

Herjelek
Herjelek er lek med høyt aktivitetsnivå og er veldig fysisk. Det er leker som kan inneholde løping, hopping og kan også være litt brutal. Små barn er veldig glad i denne lekeformen, et eksempel kan være ”nå kommer jeg og tar deg”- leken. Når barna blir større er leker som ”sisten”,” boksen går” og liksom slossing populære leker.
Gjennom leken lærer barna å tolke følelsesmessige signaler. De må vite når leken går for langt

Regellek
Vanlig blant skolebarn. Det er regler rundt leken som er det viktigste. Barna lærer seg regler og å forhandle. De får utviklet tålmodighet og må takle tapserfaringer.

Voksenrollen i lek

Vi voksne skal være tilgjengelige.
Vi skal være fysisk tilstede men også mentalt, slik at vi kan passe på at leken er god for de som deltar.


Vi voksne skal gi støtte i leken.
Vi kan tilrettelegge for gode lekemiljøer både inne og ute. Vi må også hjelpe de barna som strever med å delta i leken.

Vi skal være inspirerende og lekende voksne.
Av og til stopper leken opp og vi kan hjelpe og inspirere den i gang igjen. Barna elsker at vi av og til viser våre lekne sider og kaster oss ut i leken med dem.

Skroll til toppen