Det skapende menneske

Estetikk kommer fra gresk aisthesis
Aisthesis- oppfattelse ved hjelp av sansene

Kreativitet kommer fra latin creare
Creare- bringe til verden, skape noe som ikke har vært der før.

Fantasi kommer fra gresk fantasia
Fantasia- betyr forestilling, å forestille seg noe

Tips til eksamen:
Når du bruker et fagbegrep skal du definere ordet. Du skal altså forklare hva det betyr. Slik får du vist sensor at du kan begrepet.

Ulike former for skapende aktivitet vi kan gjøre med barn og ungdom er:

  • Forming
  • Drama
  • Dans og bevegelse
  • Musikk og sang
  • Litteratur
  • Skapning av og i naturen

Det finnes en modell som beskriver den skapende prosess. Den er laget av Malcom Ross.

Modell for skapende prosess

Lek:
Lek er den innstillingen og holdningen vi trenger for å skape:
For at vi skal skape og være kreative er det viktig at vi er åpne og at vi tenker at alt er mulig. For barna/ungdommen skal aktiviteten skal være frivillig og lystbetont. Det er viktig at vi som barne- og ungdomsarbeidere skaper en åpen og eksperimenterende innstilling og atmosfære.

Impuls:
Når vi skaper, starter alltid den kreative prosessen med en impuls. En impuls er det som inspirerer barnet/ungdommen til å uttrykke seg. Impulsen fører med seg motivasjon og engasjement.
Det kan være et sansemessig inntrykk eller noe som berører følelsene til barnet/ungdommen.

4 arbeidsområder:

Barna/ungdommen lærer og utvikler ulike utrykk i den skapende prosessen:

  1. Barna/ungdommen får mulighet til å utforske sine sanseinntrykk. Vi hjelper barnet/ungdommen til å se, utforske, undre seg og sette ord på følelser.
  2. Barna/ungdommen utvikler fantasi og kreativitet. Vi hjelper barnet/ ungdommen og sette ord på fantasi og bruke sine opplevelser på ulike måter.
  3. Barna/ungdommen utvikler kjennskap til ulike media, materialer og utrykksmidler. Vi lærer barna/ungdommen om ulike måter å utrykke seg på.
  4. Barna/ ungdommen utvikler sin kunnskap om håndverk og teknikk. Vi lærer barnet/ungdommen ulike håndverk, for eksempel hvordan bruke pensler eller høvel.

Skroll til toppen