Mobbing og rasisme

Hva er mobbing i barnehagen?

I Oslos kommunes kvalitetsstandar for ansatte i barnehagen  ”Mobbing i barnehagen” står det: ”Mobbing av barn i barnehage er handlinger fra voksne eller andre barn som krenker barns opplevelse av å høre til og være en betydningsfull person for felleskapet.

Dette kan for eksempel være:

Verbal mobbing: Si stygge ting

Fysisk mobbing: For eksempel slå, klype og sparke

Utestengelse: Holde et barn utenfor

Mobbing kjennetegnes ved at det er et ujevnt styrkeforhold mellom mobber og den som mobbes.

I den nye Rammeplan for barnehagen står det på side 23: ” Personalet skal forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre.”

Derfor er det viktig at vi jobber forebyggende mot mobbing ved å skape trivsel og vennskap. Vi må også passe godt på og avdekke og stoppe mobbingen.

Å skape trivsel og vennskap

Noe av det som er best i livet, er også det som er det viktigste vi kan gjøre for å forebygge mobbing. Kan du tenke deg hva det er?

Vennskap..

Vi som voksne må sørge for at barna blir inkludert i lek og utvikler vennskap. Vi må være tett på slik at vi tidlig kan fange opp mobbeadferd. Det kanskje aller viktigste er at vi må ha en trygg og god relasjon til barna sånn at vi forstår når noe skjer som ikke er greit for barnet.

Voksnes ansvar:
Personalet i barne-hagen er rollemodeller og skal legge til rette for inkludering og vennskap. Dette innebærer at personalet:

Involverer seg i lek, observerer, støtter og utvikler det sosiale felleskapet

Legger til rette for inkludering og vennskap

Forebygger erting, mobbing, krenkelser eller at barn ikke blir holdt utenfor leken

Jobber med tiltak som fremmer empati og sosial kompetanse

Fra Oslo kommune: Barnehage fri for mobbing

Hvordan kan vi oppdage hvis noen blir mobbet?

Det kan være veldig vanskelig å oppdage mobbing. Vi må se på relasjonen mellom barna og se på relasjonen mellom barn og voksne. Har alle barna fortrolige voksne i barnehagen? Er samspillet mellom barna godt?

Vi kan også gjennomføre trivselssamtale med barna for å høre hvordan barna opplever barnehagehverdagen. Det er også veldig viktig å inkludere foreldrene i barnehagens mobbearbeid.

Dersom mobbing avdekkes skal det settes i gang tiltak samme dag. Det er viktig å ha et møte med barna og deres foresatte. Da er det veldig viktig at både den som blir mobbet og den som mobber blir godt ivaretatt. Vi må bruke vår empati og være kloke og lyttende i disse samtalene. Så skal det lages en plan sammen med foreldrene med de tiltakene vi ønsker å sette i gang for å stoppe mobbingen. Nå er det viktig at hele personalgruppa observerer de barna som er involverte. Med en gang det skjer noe uønsket, stopper personalet adferden. Samtidig jobber vi hele tiden for å støtte positive relasjoner mellom barna.

Når vi jobber for å stoppe mobbing, hjelper vi barn fra å føle seg utenfor felleskapet og den smerten det medfører. Denne innsatsen er det superheltkvalitet over!

Mobbing i skolen/ SFO:

Alle vi som jobber på skolen og SFO skal hele tiden følge med på at ingen blir plaget. Får vi mistanke om at noen blir mobbet eller plaget, så skal de si fra til rektor.

Det er viktig at vi tror på den som sier at de blir plaget og setter i gang tiltak med en gang.  Det er viktig at vi informerer og samarbeider godt med foreldrene Vi må også lage en plan for å få slutt på mobbingen.

Her er lenken til siden som Utdanningsdirektoratet har laget for å informere om mobbing: nullmobbing.no..

Eksamenstips:
Får du om mobbing på SFO på eksamen, henviser du til følgende regelverk:
Opplæringsloven § 9 A-3.Nulltoleranse og systematisk arbeid

– “Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering.”

– “Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.”

Får du ommobbing i barnehagen på eksamen henviser du til Rammeplan for barnehagen, og legger inn et sitat derfra.

Mobbing på nett og mobil:

Nesten alle barn over 9 år har en smarttelefon, og det er lett å publisere bilder og filmer. Det er også fort gjort å kommentere eller like innlegg. Det gjør at det som kommuniseres, kan misforståes og virke ekstra vondt.

Når mobbing foregår på nett og mobil er det vanskelig for oss voksne å oppdage og derfor vanskeligere å stoppe.

Det kan legges ut bilder av personen i situasjoner som ikke er ment at alle skal se med sårende eller sjikanerende kommentarer om den som blir mobbet. På sosiale medier blir meldingene og bildene ofte publisert i full offentlighet – alle på skolen eller på fritidsaktiviteter kan se dem. Personen som blir mobbet blir ekstra sårbar og. Kanskje noen av barna/ungdommen ikke tenker på at de er med på å mobbe en annen når de trykker ”like”.

Sosiale medier kan også brukes også til å oppfordre til slåssing, hevn eller plaging. Mobbing kan også være å stenge noen ute fra sosiale sammenkomster. De kan se at det og deles bilder fra ting som skjer, fester eller andre sammenkomster uten at de er invitert, eller at de holdes utenfor grupper og aldri får ”likes”. Det er veldig vondt.

Seksualitet og kropp er sårbare temaer for tenåringer. Seksualitet og kropp blir også ofte temaer for mobbingen på sosiale medier. Ungdommene kan oppleve å bli kalt ”hore” eller ”soper” eller andre nedsettende kommentarer om kjønn og kropp. I tillegg blir intime bilder som er tatt brukt til å trakassere.

Det er viktig at vi som barne- og ungdomsarbeidere diskuterer disse problemstillingene og har en åpen dialog med ungdommene slik at vi kan avdekke denne formen for mobbing. I tilegg er det viktig at vi jobber forebyggende ved å styrke sosial kompetanse og empati hos ungdommen.

“PowerPoint”

Situasjonsbeskrivelse:

Du jobber i Bråten barnehage på en avdeling med barn fra 3- 6 år. Den siste tiden har det vært observert erting og utestengning blant barna. De ansatte må nå ta fatt på dette. Du skal lage et opplegg som kan forebygge og løse disse problemene.

Tema for prosjektet er

” Omsorg for hverandre”

Oppgave:

  1. Drøft hva omsorg og sosial kompetanse innebærer for barn i alderen 3- 6 år.
  2. Forklar begrepene mobbing og rasisme
  3. Hvordan forgår mobbing blant barn i denne aldersgruppa?
  4. Beskriv hvordan du som barne- og ungdomsarbeider kan være en god rollemodell for å skape et godt miljø.
  5. Lag et opplegg for en måned som skal forebygge mobbing og rasisme.

Skroll til toppen