Konflikhåndtering

Konflikt er en uoverensstemmelse mellom interesser, verdier, følelser og/eller handlinger.

Konflikter kan føre til positive resultater hvis de løses godt. Barn og ungdom skal etterhvert som de vokser lære seg til å finne løsninger selv.

Empati og rolletaking er særlig viktig i konfliktløsning. For å bli gode konfliktløsere må vi sette vår egen forståelse til side, og sette oss inn i den andres rolle. Det er ikke alltid lett.

En strategi for konfliktløsning inneholder disse punktene:

1.Likeverdig samtale
En likeverdig samtale handler om at du er åpen for at partene skal få fortelle, at de sammen skal finne løsninger og forsones.

BUA skal ha en rolle som veileder og ikke være en part i konflikten

2.En objektiv framstilling
Går ut på att barna/ungdommen får komme med sin oppfatning av hva som har skjedd.

Hjelper til med å rekonstruere situasjonen og roer ned barnet/ungdommen

3.Gi rom for åpne spørsmål for å finne en løsning
Gi barna/ ungdommen en mulighet til å finne løsningen selv. Da vil de samarbeide bedre og være mer tro mot løsningen.

Åpne spørsmål
Å stille spørsmål er en måte å styre samtalen på. Det er derfor viktig å stille åpne spørsmål som kan gjøre at vi kommer nærmere en forståelse av konflikten. Lukkede spørsmål gir ja og nei svar. Mens eksempler på åpne spørsmål kan være:

Hvorfor ble du så sint?
Hvordan opplever du denne situasjonen?
Hva er det viktigste for deg nå?

Om å lytte

Den viktigste sansen når vi skal løse konflikter er lyttesansen. Det er viktig å kunne lære seg å lytte på forskjellige nivåer:

Første nivå: Det som blir sagt
Andre nivå: Det som ikke blir sagt
Tredje nivå: Det som egentlig blir sagt, uten at det blir sagt.

Lytter vi på en slik måte leter vi etter budskapet og ikke ordene. Vi prøver å få en helhetlig forståelse av situasjonen og henger oss ikke opp i detaljene.

Eks:
Det kan hende at en sint ungdom som freser ut av seg mange fornærmelser, egentlig føler seg misforstått og liten

Eksamenstips:
Hvis du får om konfliktløsning på eksamen er det viktig alltid å skrive om sosialkompetanse. For å løse konflikter godt må barna ha god sosial kompetanse. Særlig viktig er empati og rolletaking. Vi må også være gode på selvkontroll og selvhevdelse for å finne gode løsninger.

Skroll til toppen