Grupper

For å forstå grupper bedre er det viktig å vite at vi tar ulike roller i gruppen. Her er noen av de vanligste rollene i barnehagen, SFO og fritidsklubben

Ulike roller:

Leder: Han eller hun som ønsker å ta alle avgjørelser og bestemme over leken og de andre barna..

Medspilleren: Dette er han eller hun som hjelper lederen og bidrar inn i gruppa med ulike former for ressurser.

Syndebukken: Dette er han eller hun som alltid får skylda. Dette er en rolle som er vanskelig og kan gjøre mye vondt fordi barnet/ungdommen kan bli stempel som en bråkmaker i barne/ungdomsgruppa, foreldregruppa og blant de ansatte. Dette er en rolle vi er nødt til å ta på dypeste alvor og motarbeide. Det er viktig at vi løfter fram de positive sidene hos dette barnet eller ungdommen.

Klovnen: Klovnen/humoristen: Han eller hun som har en morsom bemerkning, tuller og ler. Dette er han eller hun som skaper mye glede og samhold i gruppa. Samtidig kan klovnerollen være litt sår. Mange gjemmer seg bak en klovnemaske fordi de ikke helt tør å vise hvem de er. Det er viktig at vi holder litt øye med klovnen for å se om han/hun noen ganger ha lyst til å ta en annen rolle også.

Av og til kan barne- eller ungdomsgrupper fungere dårlig. Da kan vi prøve å sette inn noen tiltak. Det kan være:

1.Styrke følelsen av fellesskapet:
Eks: Dra på tur eller teater. Lage en sang eller en egen da

2.Være gode rollemodeller
Hvordan opplever barna oss som voksne og hvordan vi er ovenfor hverandre? Har vi god sosial kompetanse og er goderollemodeller? Tar vi godt vare på andre ansatte og snakker godt om andre mennesker

3.Nye aktiviteter
Innføre nye spennende aktiviteter, gjerne noe som er litt utfordrende og som krever at gruppa samarbeider. Husk barns medbestemmelse!

4.Drama og rollespill
Lage et rollespill som kan ta utgangspunkt i noen av gruppas utfordringer.

5.Tydelige og forståelige regle
Basert på barnas alder og akkurat denne gruppas behov. Husk medbestemmelse.

Skroll til toppen