Motivasjon

Motivasjon er som en motor, det er den som setter handlinger i gang. Vi kan si at  motivasjonen er den kraften som gjør at vi setter i gang med noe. Vi kan skille mellom ulike typer motivasjon:

Motivasjon som har utgangspunkt i barnets lyst, interesse og nysgjerrighet kalles for INDRE MOTIVASJON.

Motivasjon som ikke har sitt utgangspunkt i selve aktiviteten, men som er avhengig av at du oppnår en belønning for å gjøre noe kalles for YTRE MOTIVASJON.

Medvirkning

Å medvirke dreier seg ikke om at barnet kan bestemme hva det skal ha på seg. Det dreier seg om at de skal få lov til å påvirke sin hverdag. Barna skal erfare at deres mening betyr noe og at vi tar dem på alvor, selv om det ikke kan bestemme alt. Jo større barna blir, desto mer ansvar og medvirkning får de.

Får du medvirkning over din egen hverdagen, vil motivasjonen øke.Medvirkning er viktig for motivasjonen. Det står om barns medvirkning i FNs barnekonvensjon:

FNs barnekonvensjon (0 – 18 år)Artikkel 12: Å si sin mening og bli hørt. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det, og barnets meninger skal tillegges vekt.

Tips til eksamen:
Barns medvirkning er noe du kan skrive om på enhver eksamen. Er du lur kan du allerede gjøre klar noen setninger som du kan ta med deg på eksamen.  Da kan du sitere FNs barnekonvensjon. Hvis du skriver om barnehage kan du også sitere fra Rammeplanen.

Du kan begynne denne lille teksten slik: Det er alltid viktig å la barna medvirke i barnehagen/SFO/Fritidskluben fordi…

Mestring

Nå er vi kommet til et begrep som er svært viktig for oss som jobber med barn og ungdom. Mestring handler om det å greie å gjennomføre en oppgave. Dette skaper motivasjon og styrker selvbilde og troen barnet/ungdommen har på seg selv. Motivasjon gir en lyst til å fortsette med en ny oppgave, ta en ny utfordring. I prestasjonssituasjoner er det at barnet har tro på egne evner og ressurser spesielt viktig.

Mestringsfølelsen styrker motivasjonen og en gir positiv utvikling hos barna og ungdommen..

Skroll til toppen