Læring

Når jeg tenker på læring tenker jeg alltid på min tante Vibeke. Hun har et personlig motto: “Hver dag skal jeg lære noe nytt”. Når vi jobber med barn og ungdom lærer vi noe nytt hele tiden.

https://pvs.itslearning.com/data/2642/4/sykle.jpg

En definisjonen av læring er: Endring av indre eller ytre adferd. Det betyr at det ikke holder at du har sittet på skolebenken og lyttet til en lærer. Det du har lært skal bli en del av deg. Enten ved at du tenker annerledes, du har blitt klokere eller at det du har lært gjør at du oppfører deg annerledes. Kult, ikke sant! Dette betyr også at ganske mye av den undervisningen som skjer rundt omkring ikke fører til læring.

Læring 

Læring kan deles inn i to former:

1. Formell læring: Fastsatte planer og mål
2. Uformell læring: Uforutsette situasjoner, ikke planlagt

Barn og unge lærer på forskjellige måter, derfor er det viktig å variere undervisningsmetodene!

Hvordan lærer du best? Lærer du best ved å lese, høre, skrive, tegne, gjøre eller kanskje mens du går? Lærer du best i stillhet, mens du hører musikk, sitter på trikken eller på en stubbe i skogen?

Åpne notatene (nede til høyre og skriv ned tre måter du lærer best.

Dette er viktig å huske på nå fremover mot eksamen. Legg opp studiene slik at de blir mest mulig effektive for deg

Det er mange som har forsket på dette med læring. Ekteparet Dunn & Dunn har vist oss at vi bruker sansene våre ulikt når det gjelder hvordan vi tar inn og lagrer ny kunnskap. De har delt oss i inn i 4 hovedgrupper. De fire gruppene er:

Visuelle personer husker best det de har lest og det de har sett på bilder. De liker tegneserier, grafer, matriser, fotografier, filmer osv

Auditive personer synes det er lett å lære ved å lytte. De husker det de har hørt og kan imitere eller rekonstruere mye av det som er sagt lenge
etterpå. Muntlige paneldebatter, fortellinger og spørreleker er eksempler på egnede aktiviteter for auditive personer.

Taktile personer lærer bedre når hendene er involvert og foretrekker å ta notater, skrive på pc eller å bruke annet taktilt læringsmateriell. De er ofte flinke med hendene. De liker gjerne forming, baking, tegning, ”mekking” osv.

Kinestetiske personer lærer best når de får være aktive og involvere seg gjennom grovmotoriske bevegelse eller ved å gjøre egne erfaringer. De foretrekker ofte å få bruke kroppen aktivt som erfaringsmedium.

Vi har alle deler av de ulike stilene, men det er noen som er viktigere enn de andre. Det kan forandre seg gjennom livet og i ulike situasjoner. Men for oss som skal jobbe med barn/ungdom og læring, må vi kjenne til ulikhetene og variere metodene vi bruker for å gi alle gode muligheter til læring.

Egenrefleksjon: I løpet av livet har vi alle møtt både gode pedagoger og pedagoger som ikke har fylt rollen like bra. Når jeg tenker på min barneskolelærer Kirsten blir tankene mine fremdeles varme og gylne. Uten å ha møtt henne ville jeg ikke ha blitt den læreren jeg er i dag.

Åpne notatene (nede til høyre) Beskriv en pedagog som har vært viktig for deg. Det kan være en barnehageansatt, lærer, familiemedlem, trener, leder eller et annet menneske. Prøv å sette ord på hva dette mennesket hadde, gjorde eller formidlet som var så viktig for deg. Forklar også hvordan du selv ønsker å fylle rollen som pedagog!

Skroll til toppen