Barn og unges utvikling

Hva er egentlig utvikling?

Utvikling er at barnets kropp, væremåte og adferd/oppførsel forandres.

Det er spennende å tenke på hvorfor barn og ungdom utvikles så ulikt. Det er fordi utvikling styres av gener og modning, men også av sosialt samspill.

Gener er den arven barna får gjennom sine foreldre. Dette kan være øyefarge men også til en viss grad temperament.

Modning er den prosessen som gjør at barna i en viss alder utvikler en bestemt adferd. Akkurat som et eple først er blomst, så kart, før det modnes som et rødt eple, modnes barnet gjennom visse stadier. Eksempler på dette kan være: den første bablingen som utvikles til de første ordene som blir sagt eller at barnet begynner å krabbe før det tar sine første skritt.

Det sosiale samspillet med andre påvirker også barnets utvikling. Det er miljøet rundt barnet som avgjør om barnet får utviklet potensialet sitt. Omsorgsmiljø og oppvekstforhold kan påvirke barnet både negativt og positivt.

Det er vanlig å dele utvikling inn i fire utviklingsområder:

  • Kognitiv utvikling
  • Motorisk utvikling
  • Sosial og emosjonell utvikling
  • Språkutvikling

Men det er viktig å huske på at disse utviklingsområdene hører sammen og påvirker hverandre.

Når vi skal jobbe med barn og ungdoms utvikling er det viktig at vi gir barna en oppdragelse som hjelper dem å utvikle seg på en sunn og god måte. Det er også viktig å ha et bevisst forhold til hvordan vi som voksne setter grenser overfor barna og ungdom..

Pensum for leksjon:
kapittel 5 og 6 i Yrkesutøvelse og kapittel 7 i Kommunikasjon og samhandling

Skroll til toppen